Mallorca na kole

Cyklistické trasy pro všechny
Malorka je místem soustředění cyklistických závodníků, kteří zde najdou rychlé rovinaté úseky, ale i obtížné horské terény. Vždy mají „nádobíčko“ s sebou a volí si obtížné trasy. Jejich trasám se věnovat nebudu, mým cílem je přiblížit zajímavé trasy pro rekreační cykloturistiku.
V letoviscích je možnost zapůjčení kol silničních i horských za rozumné ceny i na hodiny. Pokud není půjčovna vedle hotelu, většina recepcí vám zajistí požadované kolo téměř okamžitě. Za hodinu zvládnete projet vaše letovisko i nejbližší okolí. Navštivte i blízké pláže v zálivech zvaných calas, jejichž popis najdete v kapitole Netradiční koupání. Pro delší výlety popisuji několik tras. Opět navštivte turistické informace, kde zdarma získáte podrobnou cykloturistickou mapu.

Trasa č.1: Palma – S´Arenal
Itinerář: Z nábřeží Paseo Maritimo až do Playa de Palma, tam a zpět 36 km. Obtížnost: zcela rovinatá trasa, částečně se stezkou pro cyklisty.
Popis trasy: Stezka pro cyklisty začíná na Paseo Maritimo u Can Barbera. Pojedeme směrem na Playa de Palma kolem katedrály, jezera Parc de la Mar až do obce Molinar. Tam stezka končí, ale my budeme pokračovat po klidných uličkách okolo moře až k pláži Coll d´en Rebassa.
V dalším úseku musíme odbočit vlevo a po hlavní vpravo pojedeme až do Can Pastilly, kde se vrátíme na nábřeží. Zde začíná nejdelší pláž ostrova Playa de Palma, podél které přijedeme k přístavu v Arenalu. Zpět se vracíme stejnou trasou.

Trasa č.2: Palma Nova – Santa Ponça
Vzdálenost: 18 km okruh, asfaltová cesta se stoupáním. Vhodné je kolo s převody.
Popis trasy: Z Avenida de la Playa jedeme směrem ke kruhovému objezdu v Palma Nově. Zde odbočíme vlevo, po 2 km další kruhový objezd přejedeme rovně a po dalších 200 m odbočíme znovu vlevo. Pojedeme okolo benzinky, mezi Aquaparkem a Western Parkem a za nimi na nejbližší křižovatce odbočíme vpravo směr Santa Ponça. Po průjezdu pohodlného 4 km úseku můžeme odbočit k pláži a tam si odpočinout. Při pokračování na kruhovém objezdu s ukazateli na Islas Malgrats a centrum odbočíme vpravo a po 500 m projedeme další objezd rovně směrem na Santa Ponça. Kousek dál nás čeká nádherný výhled a prudší klesání. Trasa přes několik kruhových objezdů nás zavede do centra Santa Ponçy. Zpět do Palma Novy se můžeme vracet stejnou trasou. Mnohem blíž je to po hlavní cestě, ale je zde hustý automobilový provoz.

Trasa č.3: Santa Ponça Calvia – Capdella Peguera
Vzdálenost: 21 km okruh, na mnoha místech nutné kolo s přehazovačkou.
Popis trasy: Trasu začínáme u centrálního kruhového objezdu v Santa Ponçe. Pojedeme až k hlavní cestě PalmaPegura. Na kruhových objezdech odbočíme na venkovskou cestu směrem do Calvie. Značení nás po 1,5 km povede doleva a po dalších 2,5 km dorazíme do vsi. Na rozcestí pojedeme vlevo na 3 km vzdálenou Capdellu, odbočíme vlevo a sjíždíme do klidného letoviska Peguery. Zpět do Santa Ponçy se budeme vracet asi 3 km po frekventované hlavní cestě.

Trasa č.4: Alcúdia – Puerto de Pollença – Pollença – Alcúdia Z Puerto de Pollença navíc můžeme pokračovat na Formentor.
Vzdálenost:25, s Formentorem 40km
Obtížnost: základní okruh je prakticky rovinatý, Formentor je náročný.
V Pollençe doporučuji projít město, vyjít na Puig de Maria a navštívit Calvarii. V Alcúdii uvidíte středověké opevnění a římské vykopávky (divadlo, most a základy domů).
Popis trasy: Z Alcúdie pojedeme 8 km směrem na Puerto de Pollença. Za přístavem se zdatní cyklisté mohou rozhodnout navštívit poloostrov Formentor (vpravo, viz kapitola Poloostrov Formentor), ale stoupání je náročné. Dále jedeme na Pollençu, po 2 km můžeme odbočit na nedalekou Cala San Vicenç. V Pollençii na kruhovém objezdu odbočíme vlevo, po pár stech metrech opět vlevo podle ukazatele „Alcúdia“. Pojedeme klidnou oblastí až na křižovatku s hlavní cestou Palma – Alcúdia, tou se vydáme vlevo do centra města.

Trasa č.5: Alcúdia – kaple La Victoria – Atalaya Alcúdie
Vzdálenost: 12 km na kole tam a zpět. Dále pěšky až k atalayi. Krátký, ale náročný výlet. Obtížnost trasy je odměněna nádhernými výhledy. V kapli z 15.st. je umístěna dřevěná soška patronky Alcúdie, Victoria. Protipirátská vyhlídková věž – atalaya byla postavena v r.1599.
Popis trasy: Z Alcúdie jedeme kolem hradeb směrem na Puerto de Alcúdia, za semaforem už uvidíme směrovky na La Victorii. Na rozcestí u velkého stromu odbočíme vpravo. Projedeme kolem odpočivadla až ke kapli. Dál půjdeme pěšky k atalayi až do výšky 444 m n.m. Na zpáteční cestě můžeme rozcestí u velkého stromu přejet rovně a cestou Camí de s´Hort des Moro (Cesta arabských zahrad) se dostaneme do Alcudie.

Trasa č.6: Národní park s´Albufera
12 km okruh po prašné rovinaté cestě v dobrém stavu. V parku nesjíždějte z vyznačených tras, nehlučte a neničte přírodu.
Popis trasy: Z Alcúdie vyjedeme na Ca´n Picafort. Podle značek odbočíme na obec Sa Pobla a po 5 km vjedeme do parku přes můstek vlevo. Po kilometru přijedeme k můstku se závorou. Je povoleno ji zvednout, ale nezapomeňte ji opět spustit. Po dalších dvou km následuje zamčená brána. Je možné ji zleva objet. Po pěšince pojedeme dalších 6 km a přijedeme na hlavní cestu, která nás přivede po 500 m k recepci parku. Tam můžeme získat veškeré informace, případně se ještě můžeme projít i po jiných cestičkách.

Trasa č.7: Cala Ratjada –
Cala Agulla – Cala Mesquida – Cala Ratjada
18 km okruh. Některé kopečky jsou středně náročné, 1 km je obtížný.
Popis trasy: Vyjedeme od turistických informací v Cala Ratjadě podle šipek na Cala Agulla, vzdálenou 2 km. Pokračujte rovně až na hlavní cestu, kde najdete další směrovky, které nás dovedou k přístupové cestě ke Cale Agulla. Cesta se zanedlouho změní na prašnou pěšinu. Na rozcestí se dáme po obtížné cestě vlevo a po kilometru přijedeme k závoře. Můžeme ji přejít, ale nesmíme zapomenout ji opět zavřít. Cesta je již podstatně lepší a po 2 km vjedeme vpravo na hlavní cestu. Po 4 km venkovské cesty přijedeme do Cala Mesquida. Na kruhovém objezdu odbočíme vpravo a dojedeme ke krásné písečné pláži. Zpět se budeme vracet po stejné cestě až k ukazateli na Cala Agulla. Tentokrát budeme pokračovat po asfaltce a po kilometru přijedeme ke křižovatce. Odbočíme vlevo a dojedeme kolem Cala Agully do Cala Ratjady.

Trasa č. 8: Cala Millor – Sa Coma – Cala Morlanda – Porto Cristo
Tam a zpět 24 km po nenáročné rovinaté cestě. Kromě možností koupání nesmíme vynechat návštěvu jeskyní Drach a Hams v Porto Cristu.
Popis trasy: Od turistických informací v Cala Millor pojedeme směrem k Fantasy Parku, po 200 m odbočíme vlevo, na konci ulice musíme opět vlevo a první ulicí se vydáme vpravo. Projíždíme lesíky a po kilometru si poprvé můžeme odpočinout a odbočit na pláž Sa Coma. Po dalších dvou km můžeme opět odbočit na S´Illot a jeho pláž. Dál nás už ukazatele povedou po hlavní cestě do Porto Crista, vzdáleného 4 km.

Trasa č.9: Colonia Sant Jordí – Ses Salines – maják mysu Ses Salines – Llombards Santanyí
50 km tam a zpět po rovinatém okruhu se středně náročnými kopci.
Popis trasy: V Colonii St.Jordí začíná známá pláž Es Trench. My ale pojedeme na Ses Salines. Tři km za městečkem odbočíme vpravo a lesíkem odbočíme k majáku. Tady je kamenitá pláž, ale stojí za osvěžení. Na zpáteční cestě navštívíme Llombarts, typickou malorskou vesničku a jen 3,5 km vzdálené je Santanyí. Zpět se vracíme po stejné cestě.

Trasa č.10: S´Arenal – Cabo Blanco – Cala Pí – Capocorb Vell – (Llucmajor) – S´Arenal
52 km tam a zpět. Dlouhý, ale nepříliš náročný výlet. Zajímavosti: Capocorb je nejlépe zachovalou památkou kyklopské kultury doby bronzové v rámci západního středomoří.
Popis trasy: Z parkoviště Aquacity se vydáme vlevo, na druhém kruhovém objezdu odbočíme směrem na Cala Pí. Cestou sjedeme k majáku Cabo Blanco. Jeho opuštěné okolí s kolmými, asi 30 m vysokými skalisky, je velmi romantické. Dále budeme pokračovat do Cala Pi k protipirátské věži ze 16.st. s nádherným výhledem do širokého okolí. Koupel v nedaleké cale nás určitě osvěží. Zpět se vrátíme až na hlavní cestu, tam odbočíme vpravo směrem na Llucmajor. Po sto metrech vlevo najdeme nejvýznamnější památku sahající až do období před 3500 lety – Capicorb Vells. Po její prohlídce se budeme vracet do Arenalu po stejné cestě, nebo přes Llucmajor směrem do Palmy. Tato cesta je ale výrazně frekventovanější.